Το Αυτοτελές Τμήμα Πληροφορικής, Επικοινωνιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης διαμορφώνει και εισηγείται τη στρατηγική του Δήμου σε ότι αφορά την ανάπτυξη, επέκταση και βελτίωση των συστημάτων και του εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) και τα ζητήματα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Συγκεντρώνει στοιχεία, προσδιορίζει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις και εισηγείται για τα αναγκαία έργα ανάπτυξης και βελτίωσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών που πρέπει να αξιοποιεί ο Δήμος για την υποστήριξη των λειτουργιών του.
α. Αρμοδιότητες ασφάλειας, στρατηγικής και μελετών ΤΠΕ
1. Μεριμνά για την ασφάλεια των Πληροφοριακών Συστημάτων, με την καθιέρωση και εφαρμογή αρχών, διαδικασιών, τεχνικών και μέτρων προστασίας των στοιχείων και ολόκληρου του Πληροφορικού Συστήματος από κάθε τυχαία ή σκόπιμη απειλή.
2. Συντάσσει πρότυπα σχεδιασμού, ανάπτυξης και λειτουργίας Πληροφορικού Συστήματος, ασφάλειας και ποιοτικού ελέγχου.
3. Η ανάπτυξη του σχεδίου και η παρακολούθηση της υλοποίησης των αναγκαίων μέτρων προστασίας, καθώς και η αποτίμηση του βαθμού αποτελεσματικότητας των μέτρων προστασίας.
4. Η παρακολούθηση και διαχείριση περιστατικών ασφαλείας, των Πληροφοριακών Συστημάτων που καταγράφονται και γνωστοποιούνται στο Τμήμα αυτό από τις Υπηρεσίες του Δήμου, καθώς και ο έλεγχος και η διερεύνηση των επεισοδίων ασφάλειας.
5. Η μέριμνα για την προαγωγή της ευαισθητοποίησης και τη βελτίωση της ενημέρωσης των χρηστών και της Διοίκησης σε θέματα ασφάλειας των Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς και τη συμβουλευτική υποστήριξη των Υπηρεσιών σε θέματα ασφάλειας.
6. Ο προσδιορισμός των απαιτούμενων ανθρώπινων, οικονομικών, γνωστικών και λοιπών πόρων, για την ασφάλεια των Πληροφοριακών Συστημάτων.
7. Η ανάπτυξη σχεδίου συνέχισης της λειτουργίας των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων και επαναφοράς αυτών σε περίπτωση καταστροφής τους, σε συνεργασία με εξειδικευμένους συνεργάτες.
8. Ο έλεγχος του συνόλου ή μέρους ενός πληροφοριακού συστήματος μετά από εντολή του Γενικού Γραμματέα ή του Δήμαρχου, για την αξιολόγηση του βαθμού ασφάλειας και πρόταση πρόσθετων μέτρων.
9. Η περιοδική εφαρμογή του σχεδίου συνέχισης της λειτουργίας των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων, για την επιβεβαίωση της ορθότητας και λειτουργίας αυτού.
10. Ο σχεδιασμός και εισήγηση υλοποίησης προγραμμάτων εκπαίδευσης του προσωπικού, σε θέματα ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς και η παροχή σχετικής συνδρομής για την υλοποίηση αυτών.
11. Η σχεδίαση και έγκριση διαδικασιών και λοιπών μέτρων ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένων και των διαδικασιών και μέτρων φυσικής ασφάλειας, που απαιτούνται από το εφαρμοζόμενο πλαίσιο ασφάλειας.
12. Η αποκλειστική παροχή πληροφοριών που προκύπτουν από τα αρχεία καταγραφής των πληροφοριακών συστημάτων σε αρμόδια άτομα ή Αρχές στα οποία επιτρέπεται βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου η αποκάλυψη τέτοιων πληροφοριών στο πλαίσιο υπηρεσιακών τους υποθέσεων. Ομοίως, η αποκλειστική συνδρομή σε θέματα ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων και δε-
δομένων που φιλοξενούνται και υποστηρίζονται από το Δήμο στο πλαίσιο διερεύνησης περιστατικών ασφαλείας ή διενέργειας εσωτερικών ελέγχων.
13. Η μέριμνα για την τήρηση του πλαισίου ασφάλειας στο πλαίσιο διενέργειας αλλαγών στα συστήματα αρμοδιότητας του Δήμου, καθώς και η συμμόρφωση των σχετικών σχεδιαζόμενων τεχνικών λύσεων που προτείνονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εφαρμοζόμενο πλαίσιο ασφάλειας.
14. Η παρακολούθηση και ο συντονισμός δράσεων ανάλυσης επικινδυνότητας και αξιολόγησης ασφάλειας συστημάτων, που εκτελούνται από εξειδικευμένους εξωτερικούς συνεργάτες.
15. Προδιαγράφει και εισηγείται τη μεθοδολογία ανάπτυξης των αναγκαίων συστημάτων ΤΠΕ και την υλοποίηση μηχανισμών επιχειρησιακής υποστήριξης των συστημάτων και των χρηστών των εφαρμογών.
16. Μεριμνά για την μελέτη, ανάπτυξη και εγκατάσταση των συστημάτων ΤΠΕ με την αξιοποίηση και εξειδικευμένων τρίτων.
17. Προδιαγράφει τα νέα συστήματα ή τις νέες λειτουργίες συστημάτων ΤΠΕ, παρακολουθεί την ανάπτυξή τους και παραλαμβάνει τα συστήματα.
β. Αρμοδιότητες διαχείρισης συστημάτων ΤΠΕ
1. Σχεδιάζει, εγκαθιστά και παρέχει υπηρεσίες συνεχούς συντήρησης δικτυακών τόπων και ιστοσελίδων καλύπτοντας τις σχετικές ανάγκες του Δήμου. Επίσης ενημερώνει και διαχειρίζεται τους δικτυακούς τόπους και τις ιστοσελίδες του Δήμου.
2. Παρακολουθεί την ποιότητα των δεδομένων που τηρούνται στα συστήματα ΤΠΕ του Δήμου.
3. Διαχειρίζεται και συντηρεί τις εφαρμογές και τις βάσεις δεδομένων που σχεδιάζει και εγκαθιστά ο Δήμος για τις ανάγκες του.
4. Διαχειρίζεται το περιεχόμενο των συστημάτων και της ανάκτησης δεδομένων για τα συστήματα ΤΠΕ που λειτουργούν στον Δήμο.
5. Μεριμνά για την αξιοποίηση τρίτων για την επεξεργασία δεδομένων σύμφωνα με σχετικές ανάγκες του Δήμου.
6. Εκπαιδεύει τους χρήστες των συστημάτων ΤΠΕ του Δήμου και μεριμνά για την παροχή κάθε είδους υποστήριξης στους χρήστες, ώστε να είναι σε θέση να λειτουργούν και να αξιοποιούν αποτελεσματικά τα συστήματα. Μεριμνά για τη λειτουργία σχετικών Helpdesk για τις ανάγκες των χρηστών.
7. Μεριμνά για τη δημιουργία των κατάλληλων αναφορών επιτελικής πληροφόρησης με την αξιοποίηση των στοιχείων που τηρούνται στα πληροφορικά συστήματα του Δήμου.
8. Μεριμνά για την τήρηση των βαθμών ασφαλείας της πρόσβασης στις πληροφορίες που τηρούνται στα πληροφοριακά συστήματα του Δήμου, ώστε να εξασφαλίζεται η εμπιστευτικότητά τους.
9. Εξασφαλίζει την ασφάλεια των δεδομένων και τη βελτίωση της χρηστικότητάς των.
γ. Αρμοδιότητες διαχείρισης εξοπλισμού ΤΠΕ
1. Προσδιορίζει τις ανάγκες των δημοτικών υπηρεσιών σε εξοπλισμό πληροφορικής και επικοινωνιών, προσδιορίζει τις απαιτήσεις του εξοπλισμού αυτού σε αναβάθμιση και εισηγείται τα αναγκαία προγράμματα για την προμήθεια και εγκατάσταση του αναγκαίου εξοπλισμού.
2. Προσδιορίζει τις τεχνικές προδιαγραφές και προδιαγράφει και εισηγείται τη μεθοδολογία προμήθειας και εγκατάστασης του αναγκαίου εξοπλισμού πληροφορικής και επικοινωνιών.
3. Μεριμνά για την παρακολούθηση της παραλαβής και την εγκατάσταση του αναγκαίου εξοπλισμού ΤΠΕ.
4. Μεριμνά για την άρτια λειτουργία του δικτύου των κεντρικών και περιφερειακών συστημάτων.
5. Εισηγείται για τη θέσπιση κανόνων ασφαλούς χρήσης του δικτύου και των συστημάτων ΤΠΕ και παρακολουθεί και ελέγχει την τήρηση των κανόνων αυτών.
6. Μεριμνά για τη συνεχή συντήρηση και την αποκατάσταση βλαβών του εξοπλισμού ΤΠΕ του Δήμου.
7. Επιβλέπει και δοκιμάζει τα συστήματα ΤΠΕ.
8. Μεριμνά για την εκπόνηση και την επίβλεψη της στρατηγικής ασφάλειας και την επίτευξη της διαλειτουργικότητας, τόσο των πληροφοριακών συστημάτων και δικτύων, όσο και σε επίπεδο χρηστών πρόσβασης στις πληροφορίες και εφαρμογές.
9. Επιλαμβάνεται της τηλεπικοινωνιακής υποδομής των υπηρεσιών του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων.
10. Μεριμνά για την αξιοποίηση των υπηρεσιών του δικτύου ΣΥΖΕΥΞΙΣ.
δ. Αρμοδιότητες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
1. Η διασύνδεση και η από κοινού χρήση συστημάτων και βάσεων δεδομένων μεταξύ των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης και του Δήμου.
2. Η ρύθμιση, δημιουργία και χρήση ανοικτών δεδομένων.
3. Η ψηφιακή ανταλλαγή πληροφοριών και δεδομένων μεταξύ του Δήμου, των πολιτών και των επιχειρήσεων.
4. Η αναγνώριση της ψηφιακής ανταλλαγής πληροφοριών και της δημιουργίας ψηφιακών αρχείων.
5. Η δυνατότητα πρόσβασης των πολιτών στις υπηρεσίες της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με εφικτούς τρόπους, μέσω υφιστάμενων υπηρεσιών πληροφορικής και επικοινωνιών (π.χ. μέσω laptops, κινητών τηλεφώνων / smartphones, tablets, κ.λπ.)
6. Η χρήση μηχανισμών ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και επιβεβαίωσης της ταυτότητας των συναλλασσόμενων με ενιαίο τρόπο στις συναλλαγές των πολιτών / επιχειρήσεων με τον Δήμο (Αυθεντικοποίηση χρηστών).
7. Η ηλεκτρονική αρχειοθέτηση των εγγράφων, βελτιώνοντας παράλληλα τη δυνατότητα ταχείας εξεύρεσης των αναζητούμενων στοιχείων και εγγράφων και την ασφάλεια διατήρησής τους.
8. Η ασφαλής επικοινωνία και διακίνηση εγγράφων και πληροφοριών.
9. Υποστηρίζει τις ενέργειες μεταρρύθμισης του Δήμου μέσα από τις επόμενες δράσεις:
i. Ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών και πιστοποιημένηανταλλαγή εγγράφων, μέσω της χρήσης του συστήματος ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων (Σ.Η.Δ.Ε.) και της επέκτασης της χρήσης των ψηφιακών υπογραφών.
ii. Πρακτική διασύνδεση των μητρώων / βάσεων δεδομένων
iii. Εκπαιδεύει το προσωπικό του Δήμου σε θέματα της βέλτιστης δυνατής εκμετάλλευσης της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
10. Αξιοποιεί τις τεχνολογίες του κυβερνητικού υπολογιστικού νέφους (Gcloud), ιστοσελίδων και των βάσεων δεδομένων του Δήμου.
11. Διαχειρίζεται τα πληροφοριακά συστήματα και τις διαδικτυακές πύλες τρίτων φορέων (Υπουργείων) σε επίπεδο ασφαλείας και πρόσβασης των χρηστών του Δήμου.
12. Προδιαγράφει και εισηγείται τη μεθοδολογία ανάπτυξης για τα ανώτερα επίπεδα παροχής ηλεκτρονικής υπηρεσίας.
13. Μεριμνά για την αξιοποίηση των κεντρικών πληροφοριακών συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης. Συντάσσει τις τεχνικές εκθέσεις, πρωτογενή αιτήματα και σχέδιο τεκμηριωμένου αιτήματος (το οποίο διαβιβάζει στον Δήμαρχο ή τον ορισμένο για αυτόν τον σκοπό αρμόδιο Αντιδήμαρχο) για όλες τις προμήθειες ή υπηρεσίες του Τμήματός του και τις διαβιβάζει στον Προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.) για τις περαιτέρω ενέργειες. Στην περίπτωση ανάγκης σύνταξης τεχνικής έκθεσης από το Τμήμα, όπου για τα ζητούμενα αγαθά ή υπηρεσίες δεν υπάρχει η απαραίτητη γνωστική εξειδίκευση σε υπαλλήλους του Τμήματος, συνεργάζεται με την εκάστοτε αρμόδια Διοικητική μονάδα. Επίσης παρακολουθεί ηλεκτρονικά τη διαχείριση των πιστώσεων του
Τμήματος του. Ακόμα, παρακολουθεί τις εισηγήσεις για τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού του Τμήματος και επιμελείται τις αποφάσεις που αφορούν εισηγήσεις υπερωριών.
Επικοινωνία
Ευαγγελίδης Βασίλης / Προϊστάμενος evaggelidis@oraiokastro.gr 231330-4062
Τσανίδης Αθανάσιος tsanidis@oraiokastro.gr 231330-4007
Δαφόπουλος Ηλίας dafopoulos@oraiokastro.gr 231330-4044
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι το Διαδίκτυο πρέπει να είναι διαθέσιμο και προσβάσιμο σε οποιονδήποτε και δεσμευόμαστε να παρέχουμε έναν ιστότοπο που να είναι προσβάσιμος στο ευρύτερο δυνατό κοινό, ανεξαρτήτως περιστάσεων και δυνατοτήτων.
Για να το εκπληρώσουμε αυτό, στοχεύουμε να τηρούμε όσο το δυνατόν αυστηρά τις Οδηγίες Προσβασιμότητας Περιεχομένου Ιστού 2.1 (WCAG 2.1) της Κοινοπραξίας Παγκόσμιου Ιστού (W3C) σε επίπεδο ΑΑ. Αυτές οι οδηγίες εξηγούν πώς να κάνετε το περιεχόμενο Ιστού προσβάσιμο σε άτομα με μεγάλη ποικιλία αναπηριών. Η συμμόρφωση με αυτές τις οδηγίες μας βοηθά να διασφαλίσουμε ότι ο ιστότοπος είναι προσβάσιμος σε όλους τους ανθρώπους: τυφλούς, άτομα με κινητικές αναπηρίες, προβλήματα όρασης, γνωστικές αναπηρίες και πολλά άλλα.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί διάφορες τεχνολογίες που έχουν σκοπό να τον κάνουν όσο το δυνατόν πιο προσιτός ανά πάσα στιγμή. Χρησιμοποιούμε μια διεπαφή προσβασιμότητας που επιτρέπει σε άτομα με ειδικές αναπηρίες να προσαρμόσουν το UI (διεπαφή χρήστη) του ιστότοπου και να το σχεδιάσουν στις προσωπικές τους ανάγκες.
Επιπλέον, ο ιστότοπος χρησιμοποιεί μια εφαρμογή βασισμένη σε AI που εκτελείται στο παρασκήνιο και βελτιστοποιεί συνεχώς το επίπεδο προσβασιμότητας. Αυτή η εφαρμογή διορθώνει το HTML του ιστότοπου, προσαρμόζει τη λειτουργικότητα και τη συμπεριφορά του για προγράμματα ανάγνωσης οθόνης που χρησιμοποιούνται από τυφλούς χρήστες και για λειτουργίες πληκτρολογίου που χρησιμοποιούνται από άτομα με κινητικές αναπηρίες.
Εάν εντοπίσατε μια δυσλειτουργία ή έχετε ιδέες για βελτίωση, θα χαρούμε να σας ακούσουμε. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους χειριστές του ιστότοπου χρησιμοποιώντας το ακόλουθο email info@oraiokastro.gr
Ο ιστότοπός μας εφαρμόζει την τεχνική των χαρακτηριστικών ARIA (Accessible Rich Internet Applications), μαζί με διάφορες διαφορετικές αλλαγές συμπεριφοράς, για να διασφαλίζει ότι οι τυφλοί χρήστες που επισκέπτονται με προγράμματα ανάγνωσης οθόνης μπορούν να διαβάζουν, να κατανοούν και να απολαμβάνουν τις λειτουργίες του ιστότοπου. Μόλις ένας χρήστης με πρόγραμμα ανάγνωσης οθόνης εισέλθει στον ιστότοπό σας, λαμβάνει αμέσως μια προτροπή να εισέλθει στο Προφίλ του Αναγνώστη οθόνης, ώστε να μπορεί να περιηγηθεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά τον ιστότοπό σας. Δείτε πώς ο ιστότοπός μας καλύπτει μερικές από τις πιο σημαντικές απαιτήσεις του προγράμματος ανάγνωσης οθόνης, μαζί με στιγμιότυπα οθόνης κονσόλας παραδειγμάτων κώδικα:
Αυτές οι προσαρμογές είναι συμβατές με όλα τα δημοφιλή προγράμματα ανάγνωσης οθόνης, συμπεριλαμβανομένων των JAWS και NVDA.
Οι χρήστες μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν συντομεύσεις όπως “M” (μενού), “H” (επικεφαλίδες), “F” (φόρμες), “B” (κουμπιά) και “G” (γραφικά) για να μεταβούν σε συγκεκριμένα στοιχεία.
Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε όσο το δυνατόν ευρύτερο φάσμα προγραμμάτων περιήγησης και βοηθητικές τεχνολογίες, ώστε οι χρήστες μας να μπορούν να επιλέξουν τα καλύτερα κατάλληλα εργαλεία για αυτούς, με όσο το δυνατόν λιγότερους περιορισμούς. Ως εκ τούτου, έχουμε εργαστεί πολύ σκληρά για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε όλα τα μεγάλα συστήματα που αποτελούν πάνω από το 95% του μεριδίου αγοράς των χρηστών, συμπεριλαμβανομένων των Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera και Microsoft Edge, JAWS και NVDA (αναγνώστες οθόνης), τόσο για Windows και για χρήστες MAC.
Παρά τις καλύτερες προσπάθειές μας να επιτρέψουμε σε οποιονδήποτε να προσαρμόσει τον ιστότοπο στις ανάγκες του, ενδέχεται να εξακολουθούν να υπάρχουν σελίδες ή ενότητες που δεν είναι πλήρως προσβάσιμες, βρίσκονται σε διαδικασία πρόσβασης ή δεν διαθέτουν επαρκή τεχνολογική λύση για να τις καταστήσουν προσβάσιμες. Ωστόσο, βελτιώνουμε συνεχώς την προσβασιμότητά μας, προσθέτουμε, ενημερώνουμε και βελτιώνουμε τις επιλογές και τις δυνατότητες του και αναπτύσσουμε και υιοθετούμε νέες τεχνολογίες. Όλα αυτά προορίζονται για την επίτευξη του βέλτιστου επιπέδου προσβασιμότητας, ακολουθώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις. Για οποιαδήποτε βοήθεια, επικοινωνήστε στο info@oraiokastro.gr